1.0 PENGENALAN
Malaysia
dikenali sebagai sebuah negara yang beriklim khatulistiwa yang mempunyai alam
semulajadi yang unik dengan pulau yang menawan menjadi daya tarikan kebanyakan
pelancong asing. Kebanyakan negara memilih Malaysia sebagai destinasi percutian
dan pelancongan. Singapura merupakan negara pelancongan utama bagi Malaysia.
Industri pelancongan merupakan penyumbang penting dalam pembangunan ekonomi
negara. Pada tahun 1970 kerajaan Malaysia telah membangunkan industri
pelancongan bagi memenuhi beberapa objektif antaranya adalah 1) peningkatan
pendapatan negara dalam pertukaran mata wang asing, 2) meningkatkan peluang
pekerjaan bagi rakyat tempatan, 3) menggalakkan pembangunan kawasan, 4)
mempelbagaikan aktiviti ekonomi setempat, dan 5) meningkatkan hasil kerajaan.
Malaysia juga mencatatkan rekod purata kemasukan pelancong asing sebanyak dua
juta bagi setiap tahun. Malaysia juga diiktirafkan di peringkat global sebagai
destinasi pelancongan utama dengan kedudukan diantara 10 teratas dari segi
ketibaan pelancong dan 15 antara teratas dari segi penerimaan global.
2.0
MAKSUD INDUSTRI PERLANCONGAN
Pelancongan
mempunyai pelbagai maksud berdasarkan perspektif dan pandangan seseorang yang
terlibat dalam industri pelancongan. Mengikut Persatuan Pelancongan Sedunia (World
Tourism Malaysia) pelancongan merupakan aktiviti pengembaraan seseorang
individu ke suatu tempat yang keluar daripada persekitaran asal yang menetap
tidak lebih daripada satu tahun untuk tujuan rehat, perniagaan dan sebagainya. Tujuan
pelancongan adalah untuk mengisi masa lapang atau rekreasi. Mengikut Kamus
Dewan Bahasa Edisi Keempat, pelancongan merupakan perihal melancong dan
perkhidmatan yang berkaitannya. Pelancongan juga merupakan aktiviti ekonomi
yang mampu membawa pendapatan dan manfaat kepada komuniti. Pelancongan juga
merupakan suatu bidang pelaburan yang juga berperanan dalam pembangunan negara.
Dalam sistem pelancongan, aspek pasaran dan pembekalan memainkan peranan
penting dalam menentukan perkembangan dan kemajuan industri pelancongan. Terdapat
empat element utama yang diberi penekanan kepada pengertian pelancongan
antaranya adalah pelancong, perniagaan, kerajaan dan tuan rumah. Pelancongan
adalah individu yang keluar ke sesuatu destinasi bagi beberapa tujuan, manakala
perniagaan pula adalah individu yang terlibat dalam pembekalan barangan atau
perkhidmatan dalam industri pelancongan dan pada masa yang sama memenuhi
permintaan pelancong. Kerajaan pula adalah pihak yang terlibat secara langsung
dalam memenuhi ekonomi berbentuk pendapatan daripada tuan rumah atau hasil
daripada kedatangan pelancongan. Akhir sekali adalah tuan rumah, dimana
individu terlibat secra langsung dengan destinasi terpilih dan menjaga budaya
masyarakat destinasi tersebut.
Dasar
Pelancongan diwujudkan untuk menjadikan industri pelancongan salah satu sektor
yang mampu memberi sumbangan kepada sosioekonomi negara. Peningkatan pendapatan
negara melalui sektor pelancongan mampu meningkatkan taraf hidup masyarakat
setempat.
3.0
TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN
Malaysia
merupakan destinasi tarikan pelancongan yang sangat berpotensi di peringkat
Asia, antarabangsa dan tempatan. Malaysia menerima kedatangan 6.48 juta
pelancong pada suku tahun pertama 2016 dimana 3.24 juta pelancong adalah
daripada Singapura dan diikuti Indonesia 0.67 juta dan China 0.38 juta manakala
selebihnya adalah dari negara-negara lain (Berita Malaysiakini, 2015).
Perkhidmatan pelancongan merupakan suatu bidang pelaburan yang memacu pertumbuhan industri-industri lain yang berperanan dalam pembangunan negara Malaysia. Industri pelancongan merupakan penjana ekonomi negara yang seharusnya diberi penekanan yang sewajarnya. Kejayaan industri pelancongan tidak semata-mata bergantung pada kempen atau promosi dan pengiklanan, tetapi ia juga berkait rapat dengan sistem pengangkutan, kemudahan lapangan terbang, kebersihan persekitaran, keselamatan pelancong, alam sekitar dan sebagainya.
Perkhidmatan pelancongan merupakan suatu bidang pelaburan yang memacu pertumbuhan industri-industri lain yang berperanan dalam pembangunan negara Malaysia. Industri pelancongan merupakan penjana ekonomi negara yang seharusnya diberi penekanan yang sewajarnya. Kejayaan industri pelancongan tidak semata-mata bergantung pada kempen atau promosi dan pengiklanan, tetapi ia juga berkait rapat dengan sistem pengangkutan, kemudahan lapangan terbang, kebersihan persekitaran, keselamatan pelancong, alam sekitar dan sebagainya.
Pada tahun 1987, Kementerian Kebudayaan,
Keseniaan dan Pelancongan telah ditubuhkan untuk menyediakan insentif,
meningkatkan mutu kemudahan asas, membuat promosi dan menyediakan peruntukan
untuk memajukan industri perlancongan ini. Kedua-dua kementerian ini kemudian digabungkan
menjadi Kementerian Pelancongan Malaysia sehingga ke hari ini. Kementerian Pelancongan
Malaysia telah merancakkan lagi pembangunan industri pelancongan negara.
Industri
pelancongan merupakan sektor penting dalam ekonomi negara. Ia merupakan sektor
kelima terbesar selepas sektor perkhidmatan kewangan, kelapa sawit, borong dan
runcit, gas dan tenaga dan petroleum. Pada peringkat permulaan, kerajaan tidak memberi penekanan terhadap
sektor pelancongan, tumpuannya hanya pada pembangunan infrastruktur negara dan
melawan ancaman komunis telah melambatkan lagi perkembangan sektor pelancongan
di Malaysia.
Era
60-an, sektor pelancongan negara masih belum menunjukkan perkembangan ekonomi,
tumpuan kerajaan hanya kepada sektor hasil bumi seperti bijih timah dan getah.
Industri pelancongan mula menunjukkan perkembangan pada tahun 70an, dimana kedatangan
pelancong ke Malaysia melalui udara dan air mula meningkat. Ketika itu,
industri pelancongan masih belum menunjukan industri yang maju. Sektor pelancongan
semakin berkembang pada 80an kerana pada masa tersebut negara sudah aman
daripada ancaman komunis dan juga ancaman luar. Malaysia mula mendapat
keuntungan besar dalam bentuk tukaran asing.
Selepas
kejayaan Tahun Melawat Malaysia 1990, sumbangan sektor pelancongan terus
meningkat Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) malah tidak jejas walaupun selepas
kegawatan ekonomi pada 1997/1998. Pada tahun 2000 ketibaan pelancong telah
mencecah 10 juta buat pertama kali dan meningkat kepada 22 juta pelancong pada
tahun 2008. Peningkatan kedatangan pelancong yang ketara telah juga
meningkatkan pendapatan negara. Rancangan Malaysia ke-8, kerajaan telah
memperuntukan lebih daripada satu bilion untuk tujuan pengindahan,
kebersihan, perlindungan alam sekitar,
infrastruktur, kemudahan asas, memulihkan tempat-tempat bersejarah, menaikkan
taraf rumah-rumah rehat dan mewujudkan landskap pelancongan yang menarik.
Sejak
tahun 1990 hingga 2001, sebanyak 33 peratus projek-projek aktiviti rekreasi dan
peranginan di Pulau Langkawi telah mendapat kelulusan. Destinasi pelancongan
bersaiz kecil dibangunkan dahulu di zon pinggir pantai. Kini sektor pelancongan
mula bergiat maju dan beberapa aspek turut dibangunkan untuk bagi menampung
keperluan industri. Antaranya adalah keupayaan tenaga kerja melalui latihan,
membangunkan destinasi peranginan bukit, pulau, tempat membeli-belah dan
upacara-upacara. Promosi juga giat dijalankan untuk menarik perhatian pelancong
ke negara kita.
Galakan
dan sokongan padu daripada pihak kerajaan dan swasta dalam pembangunan
pelancongan dapat mempelbagaikan lagi kemudahan dalam industri, contohnya
pembinaan hotel. Kini, sektor pelancongan menjadi salah satu penyumbang
pendapatan negara. Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Rajak, sektor
pelancongan negara merupakan penyumbang keenam terbesar ekonomi negara iaitu
sejumlah RM161 bilion atau 14.9 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) pada
tahun 2014 (Berita Harian, 17 Oktober 2015).
4.0 KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PERLANCONGAN TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA.
Sektor
perlancongan telah meningkatkan ekonomi negara dari segi pengaliran mata wang
asing ke dalam negara. Pelancong yang datang ke Malaysia perlu menukar mata
wang asing kepada Ringgit Malaysia untuk berbelanja. Pertukaran mata wang asing
boleh dilakukan di bank-bank tempatan dan pusat pertukaran mata wang asing.
Mata wang asing ini digunakan untuk membiayai perbelanjaan pengimportan barang
dari luar negara. Pengaliran masuk mata wang asing dalam negara menguntungkan
entiti perniagaan malah ia dapat digunakan untuk membeli barangan keperluan asas
untuk rakyat tempatan dari luar negara. Menurut Laporan Ekonomi 2010/2011
pendapatan negara melalui sektor pelancongan telah meningkat kepada RM59.20
bilion, ini menunjukan pengaliran mata wang asing yang banyak dalam negara.
Sektor
pelancongan juga secara tidak langsung memajukan bidang perniagaan di Malaysia.
Pelancong asing yang datang ke Malaysia memerlukan tempat penginapan yang
selesa, makanan dan minuman yang mencukupi, perkhidmatan pengangkutan, juru
pandu pelancong dan lain-lain perkhidmatan agar destinasi perjalanan mereka
berjalan dengan lancar.
Pelancong
juga amat menggemari makanan di Malaysia kerana mempunyai beraneka jenis yang
boleh dinikmati sama ada di hotel, restoran, medan selera, kedai atau warung di
tepi jalan. Malaysia dikenali sebagai negara majmuk dengan pelbagai kaum,
begitu juga dari segi makanan juga terdapat pelbagai jenis masakan seperti
masakan Melayu, masakan Cina dan masakan India. Rendang, ketupat, nasi lemak
adalah masakan kaum Melayu, pau, char kuey teow adalah masakan Kaum Cina dan
masakan kaum India pula adalah tosai, capati dan idili. Setiap masakan
mempunyai keunikan dan citarasa yang berbeza-beza yang boleh dinikmati oleh
pelancong yang tidak pernah dirasai di negara lain. Rasa baharu akan meningkatkan
lagi permintaan terhadap makanan tempatan mewujudkan peluang perniagaan kepada
usahawan tempatan.
Banyak
pusat-pusat penginapan juga telah membina hotel-hotel bertaraf lima bintang,
resort, apartment, chalet dan homestay dikawasan peranginan terutamanya
dikawasan di tepi pulau dan pantai untuk menarik perhatian pelancong asing. Selain
itu, pelancong asing juga memerlukan perkhidmatan pengangkutan yang berkesan
untuk bergerak dari satu lokasi perlancongan ke lokasi yang lain. Pengusaha
bidang pengangkutan contohnya bas, teksi, van, bot, feri dan lain-lain
berpeluang untuk menjalankan perniagaan prasarana bagi pelancong asing pada
masa yang sama membantu menjana ekonomi negara.
Sektor
perlancongan juga berjaya mara kehadapan melalui tarikan penganjuran sukan
bertaraf dunia. Kejohanan perlumbaan kereta Formula 1 dilitar Sepang dan Sukan
Komanwel 1998 mempopularkan lagi Malaysia di kalangan peminat sukan dunia.
Malaysia dapat dipromosikan ke seluruh dunia melalui media komunikasi dengan
kos yang minima melalui siaran langsung menggalakkan lagi kedatangan pelancong
asing ke negara kita.
Sektor
pelancongan juga dapat mengembangkan industri kraf tangan malah menjadi periuk
nasi kepada pengusaha kraf tangan tempatan. Barangan kraft tangan yang bermutu
dibuat oleh rakyat tempatan ditawarkan dengan harga yang berpatutan kepada
pelancong-pelancong asing dan juga rakyat tempatan. Barangan kraf tangan yang
dimaksudkan adalah kain batik, songket, wau, seramik, kayu, perak, kaca dan
kulit yang direka bentuk jadikan sebagai cenderahati kepada pelancong.
Kebanyakan pelancong suka untuk membeli-belah cenderahati yang ditawarkan untuk
dibawa sebagai kenangan atau sebagai buah tangan kepada ahli keluarga dan
rakan.
Sektor
pelancongan juga mempromosikan budaya amalan Malaysia yang unik kepada
pelancong luar negara. Malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum etnik
antaranya Melayu, Cina, India, Kadazan, Murut, Bajau, Iban dan lain-lain.
Setiap kaum mempunyai adat dan budaya yang berbeza-beza yang mampu menarik
minat pelancong untuk turut menyertai persembahan kesenian tradisional dan
permainan. Persembahan kesenian tradisional adalah wayang kulit, dikir barat,
kuda kepang dan sebagainya manakal permainan pula adalah sepak raga, congkak,
wau dan lain-lain. Kenangan manis yang diamati oleh pelancong mendorong mereka
untuk datang semula.
Sektor
pelancongan merupakan sumber ekonomi yang penting untuk negara. Kita haruslah
menggunakan kelebihan yang ada dengan sepenuhnya untuk menjadikan pusat
pelancongan yang terkenal di dunia.
5.0
HALANGAN/CABARAN INDUSTRI PELANCONGAN
Sektor
pelancongan negara kita kian berkembang maju dan menjadi salah satu punca
pendapatan negara yang paling penting. Bagi meningkatkan lagi pendapatan
negara, kementerian pelancongan cuba membangunkan kebanyakan tempat-tempat
sebagai pusat perlancongan untuk menarik perhatian pelancong asing. Kerajaan
juga menggerakkan semua agensi-agensi yang terlibat secara langsung atau tidak
dengan sektor pelancongan agar bekerjasama dalam pembangunan sektor pelancongan
sejajar dengan pembangunan negara. Semua pihak perlu menempuhi pelbagai cabaran
demi masa depan negara untuk menikmati faedah daripada perkembangan sektor
pelancongan.
Persaingan
dalam sektor pelancongan merupakan salah satu cabaran yang perlu diharungi oleh
Malaysia dengan negara-negara lain. Kebanyakan negara cuba mempromosikan
pelancongan demi kepentingan faedah negara dan cuba mencapai matlamat destinasi
pelancongan negara yang utama. Negara kita perlulah membuat pelbagai persediaan
yang rapi untuk menarik ramai pelancong. Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri
Najib Rajak, tinjauan beliau ke Ekspo Milano di Itali, mendapati Malaysia menduduki
di tangga ketiga dalam pemilihan destinasi paling digemari oleh pelancong. Bagi
mencapai tangga pertama, semua pihak perlulah berganding bahu untuk mencapai
matlamatnya.
Pencemaran
alam sekitar juga merupakan salah satu cabaran dalam sektor perlancongan negara
yang boleh mempengaruhi masa depan negara. Pencemaran alam sekitar yang disebabkan oleh pihak-pihak
yang tidak bertanggungjawab merosakkan lagi kecantikkan negara. Malaysia merupakan negara yang mempunyai
iklim khatulistiwa dengan kecantikan alam semulajadi merupakan tulang belakang
kepada sektor pelancongan. Sekiranya pencemaran melanda negara secara
terus-menerus ia akan menjejaskan kedatangan pelancong-pelancong ke negara
kita. Keadaan ini melanda Malaysia ketika pembakaran hutan di Sumatera. Menurut
Dr. Yeah Kim Leng di Utusan Online pada 14 September 2015, Malaysia terpaksa
menghadapi jerebu yang teruk dan pencemaran udara telah menjejaskan sektor
pelancongan yang menyumbang kira-kira enam peratus (6%) kepada ekonomi negara
Malaysia.
Ketidakstabilan
politik negara juga merupakan salah satu faktor yang juga mempengaruhi sektor
perlancongan. Contohnya insiden pencerobohan militan yang berlaku di Lahad
Datu, Sabah telah menjejaskan sektor pelancongan dan sektor perkhidmatan.
Kebanyakan pelancong terpaksa membatalkan ekpidisi pelancongan walaupun
kerajaan telah memulihkan dan mengembalikan keamanan di kawasan berkenan.
Pelancong mula bertanggapan bahawa berlaku pencerobohan dalam negara dan
keadaan politik yang tidak kukuh. Ini, jelas menunjukkan ketidakstabilan
politik negara bukan sahaja menjejaskan imej negara malah membawa kesan buruk
kepada sektor pelancongan.
Cabaran
seterusnya adalah, globalisasi negara menyebabkan masyarakat mula melupai budaya
asal tempatan dan terjebak dengan budaya barat. Ia dapat dilihat dengan ketara
dikalangan remaja kerana mereka beranggapan budaya daripada nenek moyang
tersebut ketinggalan zaman untuk dipraktikan dan takut diketawakan oleh
rakan-rakan sebayanya. Tetapi, kerajaan berhasrat kebudayaan negara kita turut
dapat dirasai oleh pelancong-pelancong yang datang untuk melancong kerana
keunikannya tidak sama dengan budaya negara lain. Kebanyakan budaya tempatan
mula hilang dari pandangan antaranya adalah wayang kulit, congkak, tarian dan
persembahan tradistional.
Kejatuhan
ringgit juga menggugat sektor pelancongan negara. Menurut statistik yang
dikeluarkan oleh Kementerian Pelancongan (Tourism Malaysia) jumlah pelancong
asing ke negara kita mula merosot sebanyak 8.6 peratus bagi suku tahun pertama
2016 iaitu daripada 7,091,433 kepada 6,482,696 orang berbanding tahun lepas. Mesyuarat
Jawatankuasa Kabinet Pelancongan di Parlimen yang dipengerusikan oleh Timbalan
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengambil strategi “quick win”
bagi menangani penurunan ketibaan pelancong ke negara.
Malaysia
menempuhi pelbagai cabaran pada masa akan datang dalam sektor pelancongan. Kita
sebagai ahli masyarakat perlulah berganding bahu dengan kerajaan untuk
menjayakan sektor perlancongan ini yang juga merupakan tulang ekonomi negara.
Kemajuan
Pelancongan Malaysia merupakan sebuah badan berkanun yang ditubuhkan pada 1972.
Badan berkanun ini menjalankan tugas-tugas yang berkaitan dengan pelancongan di
peringkat serantau dan antarabangsa.
Dalam
Rancangan Malaysia ke-6 (RMK-6: 1991-1995), kerajaan telah berkerjasama dengan
pihak swasta dalam membangunkan industri-industri pelancongan ini. Pada tahun
1994, kerajaan telah melancarkan Tahun Melawat Malaysia termasuk menawarkan 170
program dan acara kebudayaan yang merangkumi keseniaan, kebudayaan, kraftangan,
pameran dan sebagainya untuk menarik minat pelancong untuk turut menyertainya.
Perancangan yang rapi dan teliti oleh pihak kerajaan dan swata dalam meningkatkan ekonomi negara telah meningkatkan lagi perolehan negara melalui kedatangan pelancongan asing ke negara kita. Kerajaan dalam usaha memasarkan Malaysia sebagai destinasi pelancongan telah menganjurkan acara “Malaysian Kitchen” di Kota London dengan memperkenalkan pelbagai makanan tempatan kepada warga Britian. Acara ini mendapat sambutan hangat daripada warga Britian dan melancarkan lagi promosi pelancongan dalam makanan tempatan.
Kerajaan juga memajukan sektor ekopelancongan yang kaya dengan khazanah alam semulajadi contohnya Taman Negara dan Taman Negara Kinabalu yang telah diiktirafkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Malah, kerajaan juga menggalakkan agro pelancongan menerusi acara-acara Pesta Buah-Buahan Tempatan dan Pesta Flora. Kerajaan juga memajukan pelancongan menerusi bidang perubatan dan pendidikan. Dalam pendidikan pula, kerajaan menarik masuk pelajar-pelajar luar negara untuk menimba ilmu dengan menawarkan pelbagai kursus bertaraf antarabangsa. Selaras dengan usaha kerajaan, Kempen Zoom Malaysia dilancarkan bermaksud “Segala-galanya terdapat di Malaysia”.
Kerajaan juga melancarkan Hari Pelancongan Sedunia 2015 pada 27 September dengan tema “1 Bilion Pelancong, 1 Bilion Peluang” yang telah memberi satu semangat baru kepada hala tuju Malaysia ke arah mencapai 2020. Disamping itu, Malaysia juga menjadi tuan rumah bagi acara-acara sukan seperti perlumbaan Grand Prix F1, perlumbaan berbasikal Le Tour de Langkawi (LTdL) dan acara terjunan bebas dan KL Tower Base Jump. Penganjuran sukan bertaraf antarabangsa memperkenalkan Malaysia kepada atlet-atlet luar negara dan pada masa sama menarik masuk kedatangan pelancong dari serantau dunia.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib juga menggumumkan industri pelancongan telah memberi sumbangan yang ketara kepada ekonomi sejak pengenalan Progam Transformasi Negara (NTP). NTP telah membuka peluang baru bagi rakyat Malaysia dan berjaya menampilkan keunikan dan keharmonian negara melalui aktiviti promosi di pasaran negara-negara ASEAN, China dan India. Program ini juga memberi nafas baru kepada Muzium Negara, Tugu Negara, Taman Tasik Perdana, Makam Mahsuri Di Langkawi, Tokong Kek Lo Si di Pulau Pinang, Tapak warisan Kesultanan Melayu Melaka, Taman Negara Gunung Mulu di Sarawak dan Taman Kinabalu di Sabah dan dengan menjadikan kawasannya lebih menarik dan senang untuk dikunjungi oleh pelancong.
Tourism
Malaysia juga merupakan satu sokongan kerajaan Malaysia dalam meningkatkan
industri pelancongan. Ia merupakan platform pemasaran digital yang disediakan
mengikut keperluan pelancong untuk pengembaraan. Tujuan Tourism Malaysia adalah
untuk meningkatkan kemesraan penggunaannya dimana ia digunakan untuk berkongsi
pengalaman, pandangan, pendapat dan juga mempunyai kandungan menarik tentang
Malaysia.
Kerajaan
dalam usaha pembangunan dan perlaksanaan industri pelancongan perlulah memastikan
keperluan dan kemudahan pelancong-pelancong dalam negeri mahupun luar negara
dipenuhi. Pada masa yang sama projek-projek bagi tujuan meningkatkan industri
pelancongan dibangunkan dengan penggunaan sumber secara optimum dan mengikut
specifikasi yang diluluskan berdasarkan Dasar Pelancongan.
7.0 LANGKAH-LANGKAH UNTUK
MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN INDUSTRI PELANCONGAN
Pihak kerajaan dan pihak swasta perlulah melakukan pelbagai usaha untuk memperkenalkan Malaysia di mata dunia. Kerajaan perlulah merancakkan lagi aktiviti promosi untuk menarik masuk lebih ramai pelancong asing ke negara kita. Kementerian Pelancongan perlulah mempromosikan destinasi pelancongan yang menarik, kebudayaan dan karnival jualan barang-barang keluaran tempatan secara besar-besaran. Kempen Cuti-Cuti Malaysia dan Tahun Melawat Malaysia perlu dijalankan setiap tahun untuk mempromosikan Malaysia kepada luar negara. Usaha-usaha untuk memperkenalkan negara Malaysia sebagai destinasi pelancongan di seluruh dunia hanya boleh dilakukan melalui penggunaan teknologi maklumat iaitu internet dan melalui rakyat Malaysia sendiri yang berada diluar negara atas tujuan kerjaya, lanjutan pelajaran dan lain-lain sebab. Melalui penggunaan internet, semua pelancong dapat memperoleh maklumat tepat mengenai destinasi pelancongan di Malaysia dan mampu menjadi daya tarikan pelancong untuk berkunjung ke Malaysia. Bagi rakyat yang berada di luar negara boleh mempromosikan tempat-tempat yang menarik di Malaysia seperti Pulau Langkawi, Cameron Highland, Genting Resort, Pulau Pangkor dan banyak lagi untuk dilawati.
Pihak
kerajaan dan pihak swasta juga perlulah berganding bahu membuka pusat-pusat
percutian yang bertaraf dunia agar industri pelancongan negara kita dapat
bersaing dengan negara-negara lain di dunia. Di samping itu, menyediakan
prasarana yang mencukupi, selesa, jimat dan mudah untuk didapati demi menjaga
keselesaan kepada pelancong. Inisiatif ini boleh dilaksanakan dengan pembinaan
hotel bertaraf empat atau lima bintang dengan bilik yang selesa dan menyediakan
bas dan teksi dengan kadar yang berpatutan serta cekap dan efisien. Menurut Datuk Tee Siew Kiong, Pengerusi
Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan Negeri, kajian Tourism
Malaysia mencatatkan negeri Johor menduduki tempat ketiga menerima kedatangan
pelancong tertinggi pada tahun 2015 iaitu seramai 6.9 juta berbanding 6.4 juta
orang pada tahun 2014. Keadaan ini mencatatkan kadar peningkatan purata
penginapan di hotel sebanyak 58.5 peratus pada tahun 2015 berbanding 56.6
peratus pada tahun 2014. Perancangan yang sistematik mampu membawa lebih ramai
pelancong ke negara kita.
Peranan
ibubapa dan sekolah juga penting dalam menggalakkan pembangunan sektor
pelacongan di Malaysia. Ibubapa perlulah mendidik anak-anak agar tidak terlibat
dengan gejala sosial contohnya vandalisme yang boleh menjatuhkan imej negara ketika
pelancong datang ke negara kita. Ibubapa perlulah meluangkan masa membawa
anak-anak mereka melancong ke tempat-tempat bersejarah agar mereka tidak
ketinggalan. Hal ini dapat merapatkan lagi hubungan keluarga dan dapat
menghabiskan percutian dengan sempurna bersama keluarga. Begitu juga pihak
sekolah, perlulah memperkenalkan Malaysia kepada anak-anak murid melalui
matapelajaran Geografi dan Sejarah. Pihak sekolah juga bolehlah menganjurkan
aktiviti seperti lawatan sambil belajar ke tempat pelancongan bersejarah agar
pelajar-pelajar dapat menyelami ilmu pengetahuan secara mendalam.
Masyarakat setempat juga berganding
bahu dengan usaha kerajaan dalam membawa Malaysia sebagai destinasi pelancongan
utama di dunia. Sikap ramah-tamah dan berbudi bahasa sewaktu kehadiran pelancong
asing dapat memberi keselesaan untuk mereka untuk berkunjung semula. Rakyat
tempatan sendiri yang merancang untuk bercuti dan melancong, Malaysia adalah
pilihan destinasi pelancongan yang pertama, tujuannya untuk menjimatkan
pengaliran keluar mata wang negara. Melancong dalam negara dapat menambahkan
pengetahuan dan pengalaman malah mengetahui keunikan budaya dan tradisi
masyarakat di negeri-negeri lain di Malaysia.
Kerajaan
juga perlulah berusaha membangunkan banyak lagi destinasi pelancongan yang baru.
Tempat-tempat yang dipilih mestilah lebih menarik dan memenuhi citarasa
pelancong masa kini. Semakin banyak tempat dipelopor untuk destinasi
pelancongan, potensi untuk menerima lebih banyak pelancong ke Malaysia.
Pakej
pelancongan yang ditawarkan oleh pihak kerajaan dan pihak swasta perlulah dalam
harga yang berpatutan. Harga yang berpatutan dapat mendorong minat para
pelancong untuk meneroka negara kita. Kebanyakan pelancong inginkan pakej
pelancongan yang disertakan dengan juru-pandu, pengangkutan, penginapan dan
makanan kerana mereka tidak mahu perjalanan mereka diganggu oleh sebab-sebab
tersebut. Oleh itu, pihak kerajaan dan swasta perlulah merangka satu set kos
bagi setiap pakej pelancongan mengikut situasi ekonomi agar pelancong tidak
tertekan untuk bayar atau tidak tertipu oleh orang-orang yang tidak
bertanggungjawab.
Aspek
kebersihan juga perlulah diberi perhatian oleh pihak kerajaan dan swasta. Kebanyakan
pelancong mengkritik kualiti kebersihan di negara kita contohnya di tandas
awam, perhentian bas dan teksi, bilik penginapan hotel dan warung-warung
makanan di tepi jalan yang amat memalukan. Usaha-usaha membawa imej positif
terhadap negara perlulah diberi penekanan agar pelancong selesa dengan keadaan
di Malaysia.
Kerajaan
juga boleh mengurangkan cukai barangan untuk pelancong membeli-belah. Peraturan
imigresen juga perlu dilonggarkan untuk menarik masuk lebih ramai pelancong ke
negara kita. Hal ini akan mengalirkan lebih banyak mata wang asing ke negara
kita. Pulau Langkawi dikenali sebagai zon bebas cukai dan merupakan destinasi
tumpuan pelancong daripada kebanyakan negara. Cenderahati, pinggan mangkuk,
kraft tangan dan coklat yang dijual boleh didapati dengan mudah, pelancong
boleh beli dengan banyak sekiranya terdapat pengurangan cukai. Pendapatan
penduduk setempat akan meningkat dan taraf hidup mereka juga turut meningkat.
Pihak
kerajaan dan swata perlulah mempelbagaikan usaha dan kempen untuk mempergiatkan
lagi aktiviti pelancongan. Industri ini juga merupakan penyumbang utama
pendapatan negara untuk jangka masa yang panjang. Kejayaan sektor pelancongan
dapat direalisasikan sekirannya semua pihak berganding bahu memajukan industri
pelancongan.
8.0 KESIMPULAN
Pelancongan
merupakan penjana ekonomi negara yang sangat penting untuk jangka masa pendek
dan panjang. Industri pelancongan terbukti membawa pelbagai faedah kepada
pembangunan negara. Semua pihak perlulah bersatu-padu memastikan impian negara
untuk menjadi destinasi pelancongan yang utama tercapai. Usaha daripada satu
pihak tidak memadai untuk menjadikan negara maju dalam industri pelancongan.
Sokongan daripada seluruh rakyat Malaysia dalam pembangunan dan perlaksanaan industri
pelancongan amat diperlukan.
9.0 RUJUKAN
6.5 juta pelancong suku pertama
2015. (2015, Oktober 5). Didapatkan
dari https://www.malaysiakini.com/news/314558.
ETP: Usaha Mentransfromasi Pelancongan Ke Tahap Baru. (t.t). Didapatkan dari http://www.motac.gov.my/arkib/2012/348-etp-usaha-mentransfromasi-pelancongan-ke-tahap-baru.
Industri
Pelancongan di Malaysia.
(t.t). Didapatkan dari
https://mypersonallife2015.wordpress.com/category/kisah-kisah-teladan/
apa-itu-industri-pepancongan.
Jahi, J. M.
(2009). Pembangunan Pelancongan dan Impaknya Terhadap Persekitaran Fizikal
Pinggir Pantai. MalaysianJournal of Environtment Management 10(2) ,
71-88.
Johor
catat 6.9 juta kedatangan pelancong. (2016, April 18). Didapatkan dari http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/johor-catat-6-9-juta-kedatangan-pelancong-1.273804.
Jumlah
pelancong merosot. (2015,
Ogos 7). Didapatkan dari
http://www.sinarharian.com.my/bisnes/jumlah-pelancong-merosot-1.416976.
Kepentingan
dan Sumbangan Industri Pelancongan Tehadap Pembangunan Ekonomi Negara
Malaysia. (2016, March 16).
Didapatkan dari
https://pelancoganblog.wordpress.com/2016/03/16/kepentingan-dan-sumbangan-industri-pelancongan-terhadap-pembangunan-ekonomi-negara-malaysia.
Malaysia
destinasi pelancongan utama Singapura. (2012, Januari 30). Didapatkan dari
http://www.sinarharian.com.my/bisnes/malaysia-destinasi-pelancongan-utama-singapura-1.20873.
pelancongan
- Dewan Bahasa dan Pustaka.
(t.t). Didapatkan dari http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=pelancongan.
Saeril, N.
(2015, Jun 18). Jumlah pelancong ke Malaysia berkurangan. Didapatkan
dari http://www.hmetro.com.my/node/58578.
Sektor
pelancongan beri sumbangan ketara kepada ekonomi negara-Najib. (2015, Oktober 17). Didapatkan dari
http://www.bharian.com.my/node/89720.
Sektor
Pelancongan Negara Terjejas Ekoran Insiden Lahad Datu. (2013, March 31). Didapatkan dari
http://peraktoday.com.my/2013/03/sektor-pelancongan-negara-terjejas-ekoran-insiden-lahad-datu.
Zainol, F.
(2015, September 14). Jerebu boleh jejas ekonomi. Didapatkan dari
http://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/jerebu-boleh-jejas-ekonomi-1.135670.
Zarinaj.
(2016, April 07). Industri pelancongan. Didapatkan dari
https"//industri pelancongan.wordpress.com/2016/04/07.
No comments:
Post a Comment